Rektorn har ordet

Rektorsbrev nr.68 2024-06-19

Nu är äntligen sommarlovet här med möjligheter till vila, återhämtning och förhoppningsvis en massa sol och bad. Under skolåret som gått har vi haft ett stort fokus på läsning i skolan. Vi märker att läsintresset bland våra elever ökat och att fler elever läser mer och bättre men vi är inte riktigt nöjda.

Sommarlovet ger tid att läsa och vi i skolan vill be er föräldrar om hjälp. Under sommarlovet tappar nästan varannan elev i sin läsförmåga (Internationella studier visar att 47% av alla barn tappar i sin läsning under sommarlovet). Mest tappar de lässköra barnen, de som har det som allra svårast med sin läsning. Det är lätt att halka efter under sommaren. För den som redan kan, där läsningen går lätt och ledigt, känns det ofta roligt att läsa. Men för den som har svårt med läsningen är läsningen lätt att välja bort. Orden som är en av tankens viktigaste byggstenar och som hjälper en att lyckas i skolan. Studier visar att det krävs 5000 timmar läsning för att bli en fullgod läsare. 5000 timmar innebär en timmes läsning, alla dagar i veckan, i nästan 14 år. Vi vet att det finns elever som nästan helt väljer bort läsning under sommarlovet med resultatet att de vid terminsstarten läser sämre än de gjorde innan lovet. Under året som gått har jag pratat med många elever om deras läsning och framför allt bristen på läsning. Det är flera elever som säger att de inte har tid att läsa utanför skolan. Vi hoppas att det inte går att hitta åtminstone 15 minuter per dag som era barn kan ägna åt läsning.


Varför är läsning viktigt under sommaren?

Bibehållen kunskap: Under sommaren är det lätt hänt att man glömmer bort en del av det man har lärt sig under skolåret. Genom att läsa regelbundet kan elever hålla sina kunskaper fräscha och undvika det som kallas för "sommarlovstappet", vilket innebär att en del av de färdigheter man har byggt upp under året kan gå förlorade om man inte underhåller dem.

Utveckling av ordförråd och läsförmåga: Att läsa böcker eller tidningar hjälper till att utöka ordförrådet och förbättra läsförståelsen. Detta ger inte bara fördelar i svenska utan även i ämnen som kräver stark läsförmåga och kritiskt tänkande, till exempel SO och NO.

Stimulering av fantasi och kreativitet: Genom att läsa kan elever resa till nya världar, lära känna olika karaktärer och uppleva spännande äventyr – allt utan att lämna hemmet. Detta stimulerar fantasin och kreativiteten, vilket är viktigt för både personlig och akademisk utveckling.

Bygga empati och förståelse: När elever läser om olika kulturer, livssituationer och perspektiv, utvecklar de en djupare förståelse och empati för andra människor. Detta är en viktig del av att växa upp till en medkännande individ.


Hur kan ni föräldrar stödja läsning under sommaren?

Gör läsning till en del av rutinen: Avsätt en viss tid varje dag för läsning. Det kan vara efter frukost, innan läggdags, eller under en lugn stund på eftermiddagen. 

Regelbundenhet hjälper till att etablera en vana.

Läs tillsammans: Alla älskar högläsning, oavsett ålder! Ett annat tips är gemensam lästid, där alla i familjen läser var sin bok samtidigt, skapa en stöttande miljö för läsning.

Besök biblioteket: Besök vårt fina bibliotek och få tips på böcker.

Var en förebild: Barn tar efter vad ni föräldrar gör. Visa att du också njuter av att läsa genom att ta dig tid att läsa böcker, tidningar eller tidskrifter. Forskning visar att läsande förebilder är oerhört viktiga för barns egen läsning.

Utforska olika genrer och format: Uppmuntra ditt barn att läsa olika typer av böcker, från fiction och fantasy till fakta och biografier. Även serier och grafiska romaner kan vara utmärkta sätt att uppmuntra läsning.

Vi tillönskar en riktigt trevlig sommar!

//Cilla Collman och Håkan Melin


Rektorsbrev nr.67, 2024-06-10

Ännu ett läsår går mot sitt slut. Ibland är det svårt att förstå att tiden bara flyger i väg och att ett helt läsår har passerat. I morgon är det skolavslutning och precis som förra året kommer vi att samlas på ängen, bredvid Elevverket Mellan. I år blir sista gången som vi samlas på där eftersom vi flyttar upp all verksamhet till Emblavägen i höst.

Information och några hålltider på avslutningsdagen:

• Fritidshemmet är öppet som vanligt

• Våra sexor börjar sin sista dag hos oss med gemensam frukost kl. 08.45.

• Mellanstadiets övriga elever samlas i sina klassrum kl. 10.00.

• Åk. f-3 gör en gemensam promenad från Låg ner till Mellan kl. 10.45.

• Skolavslutningen börjar kl. 11.00 och alla som vill är välkomna att vara publik.


Alla klasser samlas i slänten för gemensam avslutning med sånger, tal och stipendieutdelning. Därefter serveras jordgubbstårta och kaffe/saft. I år kommer våra gäster att få betala en slant för fika. Intäkterna kommer oavkortat att gå till anläggningen av konstgräs, som har initierats av skolans Föräldraförening.

Vi ber er, som alltid, om att parkera där det är tillåtet, att inte blockera in- och utfarter samt att undvik att parkera uppe vid lågstadiet.


Under sommarveckorna

Följande gäller efter skolavslutningen:

• V.24–26 har vi sommarlovsverksamhet för fritids och klubb på Elevverket Låg

• V.27–30 har Elevverket sommarstängt och all ordinarie personal har semester. Särskild sommaromsorg för de som har anmält behov sker i Småbarnsskolans lokaler tillsammans med vikarier.

• V.31 startar fritidshemmet och klubben upp i Småbarnsskolans lokaler.

• V.32 öppnar fritids och klubb på Elevverket för de som anmält närvaro.

• Terminen startar tisdagen den 20 augusti kl. 8.30


Personalförändringar

I samband med att läsåret tar slut är det dags att säga "Hej då!", till Karro Gylesjö och Sigge Ceder, som båda lämnar oss för studier. Vi önskar dem varmt lycka till! 

Pekka Sjöblom, husfar på Mellan, och Susanna Westberg, lärare åk.6, lämnar också men inte för studier utan för att gå i pension. Vi tackar dem för allt de gjort för skolan. 

Felicia Grufman kommer tillbaka till sin klass efter sin mammaledighet till hösten, vilket vi informerat hennes klass om tidigare.

Vi var alla ledsna över att förlora Amanda Östby, men nu har vi lyckats hitta en lösning som innebär att Amanda blir kvar. Med hänsyn till gällande turordningsregler kommer Amanda i stället att fungera som pedagog i förskoleklassen tillsammans med Tina von Schoultz, samt på fritidshemmet på eftermiddagarna.

Övriga lärare följer sina klasser.


Passa på att läs!

Sommarlov innebär lata dagar med sol och bad men vi på skolan vill ändå slå ett slag för vikten av att era barn, våra elever, fortsätter med läsningen. Även om man knäckt läskoden är det genom läsning som man utökar sitt ordförråd, får flyt och kan ge sig ut på riktiga äventyr i böckernas värld. Kanske liggandes i en hängmatta.

Kommunens bibliotek har i år en satsning på läsning som innebär att om man lånar och läser fyra böcker under sommaren och skriver en läsdagbok får man välja en bok i present. Läsdagböcker delas ut i morgon på avslutningen och ifyllda läsdagböcker kan lämnas in på ett bibliotek under perioden 1–30 augusti.

Jag vill slutligen passa på att nämna att Elevverkets dag inbringade 7 200 kr som skänkts till Beridna högvakten. Vi är glada och stolta över att våra elever på lågstadiet för tredje gången valt att skänka sina intäkter till välgörande ändamål.

Med detta rektorsbrev bifogas även information från EFF, skolans föräldraförening.

Jag hoppas att ni alla får en riktigt skön och avkopplande sommar!

//Cilla Collman