Blogg

Medeltiden

Vi tränar på att diskutera, resonera, jämföra och dra slutsatser. Denna vecka fokuserar vi på att hitta orsaker och konsekvenser till digerdöden.

 

Många kloka funderingar och diskussioner.

 

Medeltiden

I förra veckan fick eleverna designa sin egen vapensköld utifrån heraldiken på medeltiden. Kul att se hur kreatvia de är!

Rättegång (rollspel)

Den här terminen har vi arbetat med lag och rätt och idag var det dags för det efterlängtade rollspelet om en rättegång. Alla elever hade förberett sig väl för sina roller som nämndemän, åklagare, målsägande, försvarsadvokater, vittnen mm. Roligt och intressant enligt klassen. Rättegång

Rörelse och konstruktion

I tekniken konstrurerar vi olika fordon. Just nu ser vi hur vi med hjälp av olika krafter kan få dem i rörelse. Vi iakttar också hur storlek på kraft och acceleration hänger ihop. Många kloka funderingar!

Mäta en "lagom" sträcka

Fler som arbetar med att välja och mäta en lagom sträcka. Det är kul att höra på alla intressanta diskussioner, eleverna pratar enheter, använder sig av olika matematiska begrepp och tränar problemlösning

Hur lång är en lagom sträcka?

I halvklass arbetar vi ofta med lite mer praktiskt matte. Som att fundera på hur lång är egentligen en "lagom" sträcka?

Hur kan man sedan med hjälp av synen bedöma hur lång sträckan är?

Om vi sedan stegar sträckan (eller mäter med fingrarna) vad får vi för resultat då?

Kan man sedan mäta sträckan med hjälp av ett omärkt snöre och en linjal?

 

Vi kom i alla fall fram till att en lagom sträcka kan vara både 4,5 cm och 73 m.

Mitt första blogginlägg

Här kommer ni inom kort kunna läsa mer om vad vi gör i skolan!