Blogg

Sista lektionen i teknik

På vår sista tekniklektion hade vi en byggtävling, högst torn vinner. Eleverna fick först enskilt göra en ritning över hur de ville bygga sitt torn, byggnadsmaterial var 25 marshmallows och 500 g spaghetti. Efter eleverna var klara med sina ritningar lottades de in i grupper där de fick presentera sina idéer. Gruppen valde ut en ritning att arbeta efter. Klassen hade sedan 15 minuter på sig att bygga deras torn. När tiden var slut skulle tornen kunna stå själva under tiden som mätningen gjordes. Högst torn var 67 cm högt, lägst 24 cm. Så kul att se all kreativitet och fina samarbeten. 

 

 

Utflykt till Livrustkammaren

I förra veckan var vi och besökte Livrustkammaren. Vi har pratat en hel del om olika källor och kvarlevor men det är en annan sak att faktiskt se dem i verkligheten. Vi såg drottning Kristinas kröningskläder, Gustav II Adolfs skjorta och häst som han hade vid slaget av Lützen. Det som många i klassen fastnade vid var den blodiga näsduken där Gustav II Adolfs maka hade förvarat hans hjärta.

 

 

Vi passade även på att ta ett klassfoto.

 

Nationella prov

Sista terminen i åk 6 är det har varit många nationella prov och idag är det dags för de allra sista. Klassen har kämpat på fantastiskt bra, jag är så stolt över alla elever. 

 

Glad Påsk!

Påskharen hittade till oss i 6:ornas klassrum.

Nu tar vi oss en välförtjänt påskledighet. Glad påsk till er alla!

Stormakt

I SO:n har vi återvänt till historian, denna gång är det dags för stormaktstiden. 

Vi börjar med att arbeta med olika begrepp som kommer att dyka upp under arbetetes gång. Vi började med begreppet "stormakt". Vad betyder det? Kan vi några exempel? Vi arbetade utifrån EPA (enskilt-par-alla)

 

Först skrev alla i sin egna ruta vad man trodde begreppet stormakt betydde och om man kände till någon stormakt. 

 

Därefter diskuterade man i sin lilla grupp och jämförde sina svar. Tillsammans kom gruppen sedan överens om deras bästa förklaring och exempel som de skrev i mittenrutan.

 

 

Till sist gick vi igenom på tavlan vad klassen kommit fram till. Definitionen som vi valde är att en stormakt är "ett land som har mer makt än andra länder". Vi kom också fram till att länder kan ha makt på olika sätt genom att t ex ha en stark ekonomi, en stor armé, kärnvapen, genom att ha ett stort landområde eller många invånare. Vi diskuterade även att andra länder kan vara "rädda" för stormakter. Det kom många exempel på stormakter, både sådana som är stormakter nu men även andra som varit det historiskt, USA, Sovjetunionen men även Sverige.

 

Minoritetsspråk

I svenskan har vi arbetat med Sveriges fem minoritetsspråk, meänkieli, samiska, finska, romani och jiddisch. Vi har haft genomgångar, kollat på "Värsta språket" på ur.se, jobbat med arbetsblad samt gjort en egen ordlista till var och ett av språken. Kan ni gissa vilken ordlista som hör till vilket språk (ett fattas)?

Matens kemi - laboration

I kemin har vi kommit igång med laborationer. Denna vecka har vi undersökt olika livsmedel för att se om de innehåller druvsocker. I vår första laboration var livsmedlen redan bestämda, bl a kakor, sirap, mjöl, torkat äpple. I nästa laboration fick eleverna komma med önskemål kring vilka livsmedel vi ska undersöka, en del av de önskade livsmedeln är smör, energidryck, havremjölk, apelsin, oboy och riskakor. 

 

 

Klassen har kommit så långt när det gäller att arbeta strukturerat och labba säkert, så stolt över dem. 

Europa

Klassens arbete med Europa avslutades med att eleverna fick skriva en text och göra en affisch där de jämför två europeiska länder med varandra. Förutom text skulle de även rita upp en karta där de visar att de kan kartors olika färger och symboler. Jag är mäkta imponerad så fina affischer och bra texter, grymt jobbat!

Matens kemi

I NO arbetar vi just nu med ett område som heter "matens kemi". Här kommer både kemi och biologi vävas in. Idag har vi lärt oss mer om mat i ett historiskt perspektiv. I samband med det har vi smakat på både kålrot och ärtsoppa. Vi diskuterade hur det kommer sig att just dessa saker är något som folk ätit i Norden under lång tid. 

Kålrot, torkade gula ärtor, ärtsoppa

Escape room

Idag på matematiken fick eleverna prova på ett digitalt escape room. Skolans lås hade gått i baklås och enda sättet att öppna det var att trycka in den 12-siffriga koden. Tyvärr hade jag glömt bort den och eleverna var nu tvugna att lösa olika matematiksa uppgifter för att få fram koden. Eleverna var indelade i mindre grupper och fick tillsammans lösa de kluriga uppgifterna. Tyvärr hann vi inte få fram koden i tid, låset är fortfarande låst, men vi får en ny chans om några veckor.

 

Europa

I SO:n arbetar vi just nu med geografi och det är Europa som är i fokus. Ett populärt moment är att se på "Geografens testamente" på ur.se. Dagens avsnitt var så intressant att några elever tog fram kartboken och försökte följa Esmes och Mortensens färd genom Europa. De försökte även knäcka gåtan som Holger Nilsson lämnat om var han befinner sig. Så roligt att se!

 

"Hjälp Marianne!"

Denna termin inleder vi NO:n med ett litet tema kring snö, passande nog.

 

Vi lärde känna Marianne som är till åren kommen. Hon tycker det är jobbigt och svårt att ta sig till affären, det är isgator, snövallar och slask på vägen. Klassen är indelade i grupper och diskuterar hur man kan lösa problemet. De får även göra en ritning över sin lösning. Därefter presenteras de olika förslagen i klassen.

 

Vi avslutar med att se på ett filmklipp på andra elever som har arbetat med samma problem. Avslutningsvis har vi en klassdiskussion kring de olika lösningarna. 

Lektionen är kopplad till:

teknik konstruktion, lösa teknikska problem

samhällskunskap bl a tillgänglighet för alla, samhällets ansvar

men även studieteknik hur arbetar man bra i grupp, vilka roller finns i gruppen, vem gör vad?

Meditation

Morgonen inleddes idag med meditation. En skön och lugn start på dagen. Meditationen är avslutet på området världsreligioner som vi läst under hösten. Dagens meditation kopplades till buddhismen och hinduismen. Mantrat vi använde oss av var sa-ta-na-ma.

 

Det kretsar kring el

Då har vi avslutat laborationerna för denna termin. El och dess kretsar har varit väldigt spännande och intressant. Laborationer är alltid populära. En av klassens favorit var då vi testade olika ledningstrådar och jämförde dem med varandra. 

 

 

Bygga ett batteri

Idag på fysiken/tekniken har klassen byggt egna batterier med hjälp av koppar, zink, kaffefilter och ättika. Det var spännande att se och förstå hur ett batteri är uppbyggt. Alla lyckades och fick den röda diodlampan att lysa.

 

Efteråt diskuterade vi kring vad som egentligen händer och hur elektriciteten skapas. Vi pratade även kring hur man återvinner batterier.

 

Svenska, att skriva en miljöbeskrivning

Att skriva en miljöbeskrivning kan vara svårt, att beskriva en plats så att det känns som att man faktiskt är där.

 

Idag har vi tränat på just detta genom att bege oss ut i verkligheten och hitta platser/miljöer vi vill beskriva. En del valde skogen, en del idrottsplats, en del en förskola och en del kyrkogården. Alla sinnen användes för att beskriva platsen. När vi var på plats i skolan igen, läste några elever upp sina miljöbeskrivningar.

 

Feedbacken från eleverna var att det var mycket lättare att beskriva en plats man faktiskt varit på. Eleverna kommer att använda sig av sina miljöbeskrivningar i berättelserna de skriver på just nu. 

Biologi

Igår var vi på besök i Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården. Det var ett studiebesök som Naturens hus höll i. Vi fick lära oss mer om hur växter anpassar sig efter sin livsmiljö. Det var väldigt intressant och vi såg många häftiga växter. Tiden gick fort och vi hade gärna  stanna lite längre. I skolan fortsätter vi att lära oss mer om hur växter och djur anpassar sig efter sin livsmiljö.

 

 

Var Gustav Vasa en bra kung?

Idag har vi tränat på att se saker från olika håll, resonera och fördjupa våra resonemang och uttrycka sina åsikter och motivera dem. Eleverna har arbetat i par med att komma fram till om Gustav Vasa var en bra kung eller inte. Djupa diskussioner och många klokheter. Blir lite extra glad när jag hör så många "varför". "Varför tycker du så?" "Varför reformerade kungen kyrkan" Varför var Vasa så hård?" Det tar diskussionerna till en djupare nivå.

Vandringsdag

Idag har hela mellanstadiet varit på vandring i Täby Kyrkby, Prästgårdens naturreservat. Vi gjorde många spännande upptäckter längs vägen, som en bunker från 1916, rådjursskelett, kelsjuka hästar och vikingagravar. Det var en relativt lång vandring men alla gick på bra. En lyckad dag med många intryck!

Sommaravslutning

Vad fort ett läsår kan gå, tänk att sommaren redan är här! Det har varit ett annorlunda år men vad mycket vi har lärt oss! Allt ifrån hur man kan delta i undervisningen via länk, till hur man räknar ut arean på en triangel, hur man kan bygga ett rullande fordon och få den att röra sig. Vi har också tränat mycket på att skriva och läsa olika typer av texter, både på engelska och svenska. Nu är vi fulla av kunskap och redo för ett långt härligt sommarlov. Se till att njuta ordentligt så ses vi igen i augusti. 

 

En trevlig sommar till er alla!